Zabawy integracyjne dla dzieci w wieku szkolnym to najlepszy sposób, aby młodzi ludzie nauczyli się pracy zespołowej oraz samodzielności. Mają wtedy okazję zaprezentować się grupie rówieśników oraz poznać swoich kolegów i koleżanki. Dydaktyczne gry dla dzieci odgrywają dużą rolę w procesie kształcenia oraz rozwijają nowe umiejętności. Na jakie propozycje warto postawić?
Proste zabawy, idealne na pozytywne rozpoczęcie dnia
Grą, która z pewnością przypadnie do gustu wszystkim dzieciom, posiada intrygującą nazwę „Róbcie to tak”. Najpierw trzeba wyznaczyć jedną osobę, które będzie prowadzić grę - dzieci te będą się wymieniać, tak by każdy miał okazję prowadzić grę. Prowadzący powinien mieć jakiś charakterystyczny przedmiot - może to być piłka lub podniesiona chorągiewka. Reszta grupy spaceruje swobodnie po sali, aż prowadzący wyda hasło - będzie ono nawiązywać do tego, jak mają zachowywać się dzieci. Może zaproponować, aby wszyscy wyglądali na smutnych lub szczęśliwych, lub polecić aby udawali, że podlewają kwiatki lub trzymają parasol.
Kolejną propozycją na lepsze poznanie się dzieci jest gra o nazwie „Kto też tak ma?”. Na czym polegają jej zasady? Uczestnicy siadają na dywanie lub krzesłach. Następnie jedna wybrana osoba wstaje i mówi na swój temat jedną prawdę - na przykład „Nie lubię brukselki. Kto też tak ma?”. Wtedy jest czas, aby wstały wszystkie dzieci, których dotyczy stwierdzenie, następnie zamieniają się swoimi miejscami. Gra kontynuuje zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
„Szukające się zwierzątka” to wesoła gra, która pobudza wyobraźnie i uczy współpracy. Potrzebne są do niej karteczki, które przedstawiają podobiznę kilku zwierząt - może być ich 4-5. Dzieci losują karteczki i nie mówią innym, jakie zwierzątko wylosowały. Następnie czekają na znak od nauczyciela, po którym wszyscy muszą udawać zwierzątko, które wybrały. Celem gry jest odnalezienie się zwierzątek danego rodzaju oraz zebranie w grupę - który zespół zrobi to pierwszy, ten wygrywa.
Zabawy dla dzieci w grupie, które bawią i rozwijają
Zabawa nazywana „Dwie minuty” to interesująca propozycja, która pomaga ćwiczyć zapamiętywanie, refleks oraz działanie pod presją czasu. Każde dziecko musi przygotować sobie karteczkę oraz napisać na niej pytanie, które chciałoby zadać swojemu koledze. Następnie wszyscy uczestnicy dzielą się na dwie grupy oraz siadają dość szeroko w dwóch kołach. Pierwsze koło znajduje się po zewnętrznej stronie, a drugie po wewnętrznej - tak, aby siedzi siedziały twarzami do siebie. Wtedy jest czas na włączenie stoperów. Dzieci ze środkowego koła co 2 minuty zmieniają swojego partnera zgodnie z ruchem wskazówek zegara. W wyznaczonym czasie muszą uzyskać odpowiedź na swoje pytanie oraz sami na nie odpowiedzieć. Po zakończonej rundzie dzieci muszą podzielić się jedną najciekawszą odpowiedzią, którą usłyszeli i zapamiętali.
Zabawą, która nie tylko integruje, ale też wspomaga rozwijanie pamięci to „Wspólne Zakupy”. Dzieci siadają w kole na dywanie lub krzesełkach. Grę zaczyna jedno dziecko, następnie zachowana jest kolejność zgodna z ruchem wskazówek zegara. Pierwszy uczestnik mówi zdanie: „Byłem w sklepie i kupiłem jabłko”. Druga osoba powtarza to zdanie oraz dodaje swój owoc, na przykład: „Byłem w sklepie i kupiłem jabłko i banany”. Do zabawy przystępują wszyscy uczestnicy.
Gra rozwijająca zdolności poznawcze uczniów, znana jest również pod nazwą: „O czym teraz myślę?”. Jedno dziecko wybiera przedmiot, który znajduje się w sali oraz podaję jego pierwszą literkę. Po minucie, gdy żaden z uczestników nie zgadł, prowadzący ujawnia drugą literkę. Następnie ten, kto zgadł, jakie było hasło, sam wybiera swój przedmiot.
Zabawy integracyjne dla dzieci, które zachęcają do aktywności
Zabawa w „Dotknij” to lekka i prosta propozycja, przy której dzieci się doskonale bawią. Wyznaczona osoba, która prowadzi zabawę staje na środku sali oraz musi wymienić jeden kolor, na przykład „czerwony”. Reszta uczestników powinna jak najszybciej znaleźć w sali przedmiot, który utrzymany jest w tym kolorze. Jeżeli jakiemuś dziecku się to nie uda, zajmuje on miejsce prowadzącego i sam wydaje polecenie, jakiego przedmiotu należy szukać. Zabawa nie musi ograniczać się do kolorów, szukane przedmioty mogą być okrągłe, miękkie czy podłużne.
„Kalambury z bajkami” to gra, w której dzieci dzielą się na dwie drużyny. Następnie jeden uczestnik musi pokazać przeciwnej drużynie tytuł jakieś bajki lub charakterystyczną bajkową postać. Może jednak używać tylko gestów.
Inną propozycją jest gra w prawdę i fałsz. Na czym polega? Uczestnicy muszą podzielić się na dwie grupy po lewej i prawej stronie sali - jedną z nich jest prawda, a drugą fałsz. Dzieci siadają na krzesełkach lub na dywanie. Następnie prowadzący - najczęściej nauczyciel czyta na głos stwierdzenia, takie jak: „czerwiec przypada z zimie”, „psy to ssaki”, „rok ma 10 miesięcy”. Po usłyszeniu zdania, dzieci prezentujące jedną z grup muszą wstać. Jeżeli ktoś się pomyli, zostaje wyeliminowany. Czym mniej dzieci zostaje, tym przewidziane są trudniejsze pytania.